De voordelen van een klantenportaal

Gepubliceerd door zakelijkenactueel op

Je denkt erover na om een klantenportaal te laten bouwen. Dat is een slimme doch prijzige zet. Daarom worden dit soort projecten vaak uitgesteld en op de lange baan geschoven. Maar is dat slim om te doen? Is een investering in de ontwikkeling van een klantportaal voor jouw bedrijf belangrijk en wat gaat het jouw bedrijf opleveren? In dit blog zetten we alle voordelen van het systeem voor jou op een rijtje.

Meer interactie met de klant

Een klantportaal is een stukje automatisering en zorgt ook voor meer interactie met de klant. De communicatie via de e-mail of telefoon neemt misschien voor een deel af, maar via het portaal wordt er wel volop gecommuniceerd tussen jouw bedrijf en de klant. Wanneer er documenten worden geüpload of als een klant zijn gegevens bekijkt en aanpast. Of als jij de klant een nieuwe factuur of een offerte toestuurt.

Klantenportaal zorgt voor loyale klanten

Klanten zijn tegenwoordig niet meer trouw aan een bedrijf, omdat het internet ervoor zorgt dat alle informatie en prijzen van verschillende aanbieders beschikbaar zijn. Een klant kijkt dus graag rond om tot de beste deal te komen. Een klantenportaal zorgt er juist voor dat een klant loyaal is. Zeker wanneer het portaal goed werkt en de klant een hoop voordelen heeft. Dan zou een klant ervoor kunnen kiezen om liever met een bedrijf met een goede portal zaken te doen dan met een bedrijf waar geen of een minder goed werkend portaal aanwezig is.

Enorme tijdbesparing

Een klantenportaal zorgt ook voor een enorme tijdsbesparing. Zowel bij de klant als bij jouw bedrijf. Er hoeft minder vaak gebeld en gemaild te worden en alle communicatie tussen jou en de klant verloopt via het portaal. Als klanten een nieuwe bestelling willen plaatsen kunnen ze dit simpel doen door in te loggen en de bestelling te plaatsen. Als bedrijf hoef je de order alleen nog maar te controleren en goed te keuren terwijl je volgens oude werkmethodes de orders soms nog handmatig moest inkloppen. 

Een klantenportaal zorgt voor structuur

Een klantenportaal is ook een ideale plek voor gestructureerde data. Afspraken die met de klant zijn gemaakt worden vastgelegd en zijn voor zowel jou als de klant zichtbaar in het account in het portaal. Ook documenten, zoals offertes en facturen worden op één plek verzameld. Je hebt geen onoverzichtelijke map op de server meer nodig om je documenten netjes op te slaan. Alles vindt plaats in het systeem. Waar zowel jij als je klant van kan profiteren.

Handelen wanneer het de klant uitkomt

Veel bedrijven en zeker bij B2B-klanten is het vaak een obstakel dat bedrijven om 17:00 of 17:30 de deuren sluiten. Terwijl je klant met zijn klant heeft gesproken en nog even snel een bestelling wilt plaatsen. Wanneer het bedrijf gesloten is loop je die omzet dus mis. Met een klantenportaal heb je dat probleem niet, want de klant kan zijn bestelling heel eenvoudig zelf aanmaken en beheren. En dat 24 uur per dag en 7 dagen in de week. Heb jij trouwens voornamelijk B2B klanten? Kies dan voor een speciaal B2B portaal