Alles wat je moet weten over server-side tagging
Voor het optimaliseren van een website is het van belang dat het gedrag van de bezoeker onderzocht wordt. Hoe zijn ze op de website gekomen? Hoeveel tijd brengen ze hier door? Heeft het bezoekje ook daadwerkelijk iets opgebracht? Hebben ze bijvoorbeeld een offerte opgevraagd of zijn ze op een andere manier in contact gekomen met het bedrijf? Dit is allemaal waardevolle informatie waarmee de website nog verder verbeterd kan worden.
Toch ligt de manier waarop men tegenwoordig data verzamelt enorm onder de loep. Met de digitalisering van onze samenleving is de privacy in geding gekomen. Willen we eigenlijk wel dat website-eigenaren zoveel over ons te weten kunnen komen? Is dit wel rechtvaardig?
Als website-eigenaar ben je verplicht om de privacy van de bezoekers te bewaken. Maar hoe doe je dit als je toch de noodzaak ziet om ook data te verzamelen? GA4 server side tagging biedt de oplossing.
Wat is server side tagging precies?
Er zijn verschillende manieren waarop data verzameld kan worden. Deze tracking methodes zijn echter niet altijd even gunstig voor de privacy van de bezoeker. Bovendien zijn veel van deze trackers niet meer mogelijk zodra third party cookies daadwerkelijk verboden gaan worden. Dit zal in 2024 gaan gebeuren. En wat dan? Hoe voorkom je dan dat je waardevolle informatie over je bezoekers misloopt? Server side tagging is dan dé manier om hieraan te ontkomen en tegelijkertijd de privacy van de bezoekers te bewaken. Maar wat is dit dan precies?
Bij server-side tagging werkt het tracken net een beetje anders. In dit geval wordt de data namelijk verzameld op de server zelf. Deze server kan je volledig zelf aanmaken en beheren met diverse systemen zoals Google Tag Manager. De verzamelde data gaat dus direct naar de server en wordt vervolgens voor de eigenaar vertaald via de ingevoerde variabelen en tags.
Hiermee wordt het verbod op third party cookies dus eenvoudig omzeild. Samen met bijvoorbeeld https://www.adpage.io/ creëer je de ultieme tracking oplossing voor jouw site. Door de gegevens direct door te sturen naar de server, ontstaan er first party cookies en deze zijn wél toegestaan. Doordat deze data dus niet geblokkeerd kan worden, gaat er geen waardevolle informatie verloren.
Server-side tagging is nog relatief nieuw
Wees je ervan bewust dat server-side tagging nog relatief nieuw is. Het is nog volop in ontwikkeling. Dat maakt dat nog niet alle nadelen volledig weggenomen kunnen worden. Het grootste nadeel is bijvoorbeeld dat nog niet iedere software erop is aangepast om deze methode te gebruiken. Waarschijnlijk zal dit in de toekomst veranderen, maar voor nu betekent dit dus nog dat je vaak een combinatie moet gebruiken.
Juist omdat server-side tagging nog in de kinderschoenen staat, is het belangrijk dat je een deskundige inschakelt om samen met jou de beste tracking oplossing te bedenken. Welke methode het meest geschikt is, is volledig afhankelijk van welke kanalen je gebruikt en welke data je wilt verzamelen.