Zo bescherm je je data maximaal

Gepubliceerd door Admin op

Online privacy wordt steeds belangrijker. Dit komt mede door grote dataschandalen als die van Facebook. De gegevens van maar liefst 2,7 miljoen Europese gebruikers zijn in handen gekomen van Cambridge Analyica voor commerciële doelen. Hoe kan je er voor zorgen dat jijzelf niet betrokken wordt bij schandalen als deze? Maximale bescherming van data, bijvoorbeeld met hulp van Proserve, is altijd noodzakelijk. In deze blogpost zie je hoe.

Misschien wel je belangrijkste bezit…

Misschien is data wel je grootste bezit. Het vertegenwoordigt de waarde van jezelf en het bedrijf. Doordat jij waarde levert zijn het voor anderen ook waardevol. Er zijn daarom voldoende bedrijven, zoals Proserve, die jouw bedrijf helpen om je data niet beschadigd te raken. Zij zorgen er voor dat je bedrijf beter omgaat met data, zonder dat het je winstgevendheid en bereikbaarheid schaadt. Maar ook jij maakt vast gebruik van data van anderen. Hoe zorg je er voor dat je voldoet aan de privacy-regelgeving? Data is immers net zo goed als hun vindbaarheid en betrouwbaarheid.

Scherm je Facebookprofiel af

In de instellingen kan je onder het kopje ‘privacy’ aangeven wie welk bericht mag zien. Facebook heeft het standaard op ‘openbaar’ gezet, zodat iedereen je berichten kan zien als ze zoeken op je naam. Je kan instellen dat je berichten alleen door je vrienden worden gezien. Een stuk veiliger dus!

Beperk je spam

Iedereen heeft eigenlijk wel eens te maken met spam. Je kan het wel zo veel mogelijk beperken. Reageer en klik nooit op links in spammail, want dit een signaal voor partijen dat je e-mailadres actief is. Jouw gegevens kunnen zij namelijk weer doorverkopen!

Wis je browsergeschiedenis

Wat ook je privacy aantast: je browser die constant bijhoudt welke websites je in het verleden hebt bekeken. Ook dit kan je wissen! Ga simpelweg naar de instellingen van de browser. Daarin heb je de mogelijkheid om het te verwijderen. Maak je gebruik van een openbare computer? Dan is het aan te raden om je geschiedenis te wissen.

Wees geen lokaas

Criminelen sturen een neppe e-mail, waarin staat dat er een probleem is. Meestal moet je om het probleem op te lossen inloggen en daarbij je bankrekeningnummer gebruiken. Ga hier niet op in! Dit een typisch voorbeeld van phising. Wanneer er gevraagd wordt om wachtwoorden of pincodes in te vullen moet je deze nooit afstaan, want bedrijven vragen hier niet om. Vul deze gegevens nooit in. Twijfel je? Bel dan het bedrijf eerst!

Reken af met criminelen

Op internet heb je al snel een aankoop gedaan. Controleer daarom voor elke betaling of de website zich op een veilige omgeving bevindt. Wanneer je vooraan in de URL ‘https’ ziet staan met een hangslotje erbij is de website goed beveiligd. Bij de nieuwste certificaten zie je ook een kleurtje. De rode staat voor verlopen, ongeldig of een fout in het certificaat. Groen betekent uiteraard een goede beveiliging.

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet…

Het beschermen van data is zo ontzettend belangrijk. Zo bekende een 25-jarige man dat hij Markplaats-accounts heeft gehackt. Hij benaderde bij meer dan vijftienduizend adverteerders door hen om te leiden naar een phisingwebsite. Wees daarom alert en bescherm je data, door bijvoorbeeld je databescherming onder de loop te brengen bij bedrijven als Proserve, zodat jij alleen ziet wat anderen niet kunnen zien…

Categorieën: Marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *