Dit moet je doen voor een succesvolle zoekwoorden analyse

Gepubliceerd door zakelijkenactueel op

Een zoekwoorden analyse is uitermate belangrijk als je wil dat je site goed bezocht wordt. Je kan een goed zoekwoord hebben om in te voeren, maar met jou zijn er veel anderen. Als je eens goed bekijkt welke termen je nog meer kan toevoegen aan je website, artikel of productomschrijving, dan zal je nog meer bezoekers trekken, zonder dat je door Google wordt gemarkeerd als een soort spammer. 

Een goede zoekwoorden analyse voorkomt een spammersmelding

Een zoekwoorden analyse kan ervoor zorgen dat je meer verkeer naar je website trekt, omdat je niet zo snel als spammer zal worden aangezien. Hoezo? Als je jezelf concentreert op een enkel zoekwoord, wordt Google achterdochtig. Stel dat je schrijft: Honden zijn lieve beesten. Je hebt grote honden, kleine honden, snelle honden, slome honden. Hoe dan ook zijn honden de beste vriend van de mens. Zo vaak hetzelfde woord gebruiken is een waarschuwing voor Google: jij wil iets te graag opvallen. De site kan je dan als een soort spammer markeren en je pagina niet bovenaan, maar juist onderaan de lijst met zoekresultaten zetten. Een analyse van je keywords kan dit voorkomen. 

Wat doe je met een zoekwoorden analyse?

Met een zoekwoorden analyse kijk je waar de zoekers van jouw keyword nog meer naar zoeken. Een gangbare website hiervoor is Google trends.  Zo zie je misschien dat mensen die op de term hond zoeken, de laatste tijd ook veel zoeken naar het woord bot. Dan kun je dus overwegen om in je tekst het woord bot ook hier en daar te laten vallen. Zo is de kans groter dat mensen door dat andere zoekwoord alsnog bij je webpagina uitkomen, maar kan Google je niet pakken op een overvloed aan hetzelfde woord. 

Hier moet je op letten bij een zoekwoorden analyse

Een zoekwoorden analyse is erg belangrijk om regelmatig te doen. De naam voor Google trends is niet zomaar gekozen. Zoekwoorden zijn als het ware trendgevoelig.  Een duidelijk voorbeeld: toen in de coronatijd de avondklok werd ingevoerd, stond ‘hond uitlaten avondklok’ bovenaan in de zoekresultaten voor het woord hond. Toen mocht je alleen nog na 21.00 uur naar buiten om de hond uit te laten. Zodra die avondklok werd opgeheven, werd daar natuurlijk naar verhouding veel minder naar gezocht.

Categorieën: Marketing

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *