Een bedrijf verkopen: tips voor een feilloze deal

Gepubliceerd door zakelijkenactueel op

Proficiat, je staat nu zover! Na jaren zweet en tranen, heb je besloten om  jouw bedrijf te verkopen. Het was misschien geen gemakkelijke keuze, maar alles lijkt erop te wijzen dat het juiste moment eindelijk is aangebroken. Maar hoe begin je hier in godsnaam aan? 

Het verkopen van een bedrijf, zelfs een eenmansbedrijf, kan een complex avontuur zijn. De complexiteit van een verkoop kan veel stress en kopzorgen met zich meebrengen, en uiteraard wilt elke ondernemer het meeste uit zijn verkoop halen. Om van een bedrijfsverkoop een succesvol avontuur te maken, is het belangrijk om een aantal doordachte keuzes te maken. 

Heb je professionele omkadering nodig?

De complexe aard van het verkoopproces alleen al, brengt zeer veel druk met zich mee. Daarom helpt het om je te laten omkaderen door een team van professionals, die kunnen helpen om deze last te verlichten. Zo kan je bijvoorbeeld een makelaar inschakelen die in jouw naam onderhandelt, een boekhouder aannemen die de boekhouding inspecteert en een advocaat die de legale kwesties op zich neemt. Deze vakmensen kunnen met hun expertise een enorme meerwaarde betekenen, en het verkoop van een bedrijf in goede banen leiden.

Tip: https://webwinkel-te-koop.nl/ 

Waarom verkoop je het bedrijf? 

De eerste vraag die je van een potentiele koper krijgt te horen is vaak: “waarom verkoopt u?” Het antwoord op deze vraag is zeer belangrijk, daar het een invloed kan hebben op de aantrekkelijkheid en waarde van het bedrijf. Veel voorkomende verkoopredenen zijn: ziekte, pensioen, uitputting of gewoon verveling. Naast deze redenen, is het ook goed om aantrekkelijke koopredenen te bedenken. Stijgt de winst? Heeft het bedrijf groeipotentieel? Heeft het bedrijf een uitgebreid klantenbestand? 

Flexibiliteit aan de dag brengen

Een ondernemer die zich flexibel opstelt heeft meer kans om een bevredigende deal af te sluiten. Een gebrek aan flexibiliteit kan ervoor zorgen dat potentiële kopers gaan afhaken. Uiteindelijk gaat het om het vinden van een wederzijds voordelig compromis. Dit betekent dat de verkoper zich flexibel zal moeten opstellen op vlak van de waarde-inschatting van zijn bedrijf (vaak wordt de waarde van een bedrijf overschat), de verkoopsvoorwaarden en zelfs in de keuze van wie het bedrijf overneemt.  Wie geen water bij de wijn wilt doen, schiet zichzelf uiteindelijk in de voet.

Uitgelicht: https://webshops-te-koop.nl/ 

Timing

De waarde van een bedrijf wordt bepaald door heel wat marktfactoren, en dit kan bepalen of een verkoop gunstig kan uitvallen of niet. De markt kan immers nog een sterke groei meemaken, een aantal gunstige wetten kunnen gestemd worden op politiek vlak, of de werking van het bedrijf kan nog geoptimaliseerd worden. Geduld uitoefenen kan op termijn meer opbrengen voor een ondernemer die van deze parameters bewust is, en hier ook een strategie voor heeft.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *