Tips om klantrelaties goed te onderhouden
Het hart van je bedrijf en je omzet is uiteraard de klant. Zie jezelf als de motor van een degelijke auto en de klant is de benzine die je laat rijden. Hoe ver je kan rijden is afhankelijk van de hoeveelheid klanten die je hebt en belangrijker nog, hoe je die aan je weet te binden door je klantrelaties goed te onderhouden. Het zit hem vaak in de kleine dingen die je extra doet en de details waar jij wel op let en een ander net weer niet. We geven je dan ook graag een aantal tips om je klantrelaties goed te onderhouden.
Neem de tijd voor je klanten
In een steeds drukkere en snellere wereld is tijd iets waar je graag meer uur van in een dag zou willen hebben. We leven snel en vaak gehaast. Sta eens stil bij je klanten. Vraag eens verder dan het product wat je verkoopt en verdiep je in de interesses van je klanten. Hier zijn bijvoorbeeld 50 dingen die je moet weten over je klanten.
Op die manier leer je je klanten kennen en ontdek je raakvlakken en conversatiestarters die je normaliter niet zou weten. Het voegt ook toe aan je persoonlijke klantrelaties en houdt gesprekken makkelijker op gang. Neem jij genoeg de tijd voor je klanten?
Het zit hem in de details
Vaak zijn het de kleine dingen die het hem doen in een goede klantrelatie. Iets simpels als een kopje koffie aanbieden of een blikje drinken voor de terugreis kan in veel gevallen net even dat extraatje geven wat je klant nodig hebt.
Zo ook iets simpels als een aansteker. Hier zet je jezelf goed mee in de markt en is voor veel mensen onbewust iets waar ze door aan je bedrijf denken. Het laten bedrukken van bic aanstekers als weggevertje is een optie bijvoorbeeld. Het is slechts een kleine investering bic aanstekers bedrukken met de naam van je bedrijf en je telefoonnummer.
Echter het resultaat wat het oplevert is het dubbel en dwars waard Niet alleen onderhoud je je klantrelaties, je maakt ook nog een stuk reclame voor jezelf. Of doe op een veilige manier aanstekers in een doosje wat je meegeeft aan je klantrelaties als attentie, met daarin wat monsters van je producten of een gepersonaliseerde cadeaubon voor je klant. Je zult snel merken dat het de details zijn die het hem doen!