Actief achter freelance opdrachten aan: 3 tips voor succes

Gepubliceerd door zakelijkenactueel op

Ieder begin is moeilijk en als beginnend ZZP’er die op freelance opdrachten zit te wachten weet je dat maar al te goed. Je hebt een mooie website laten maken, je bent helemaal klaar om te beginnen, maar de klanten melden zich nog niet. De website trekt nog nauwelijks bezoekers aan en je hebt nog geen bekendheid. Ga je achteruit zitten en wachten tot de eerste opdrachtgever zich aanmeldt of ga je actief achter freelance opdrachten aan? Met de onderstaande 3 tips zorg je er zelf voor dat je nieuwe bedrijf begint te lopen.

1.      Freelance opdrachten verzamelen: werk aan je bekendheid

De belangrijkste reden waarom je geen freelance opdrachten binnen krijgt, is waarschijnlijk omdat niemand van je af weet. Daar moet verandering in komen, zodat je niet alleen gekozen wordt, maar ook wordt aangeraden. Hier vind je enkele manieren om je naamsbekendheid te vergroten.

●        Gebruik je bestaande netwerk van professionele- en sociale contacten en laat ze weten wat je aanbiedt. Zij zullen je dan sneller aanraden of gebruiken als jouw dienst of product nodig is.

●        Breid je netwerk uit door bijeenkomsten in je vakgebied te bezoeken, tijdens een praatje in de supermarkt of door aan congressen deel te nemen. Houd er rekening mee dat een gezonde relatie wederzijds is. Als iemand wat voor jou doet en jij daar freelance opdrachten aan overhoudt, dan moet daar wat tegenover staan.

●        Sociale media kanalen zijn een ideale manier om bekendheid te krijgen. LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, TikTok en YouTube zijn slechts enkele voorbeelden. Maak een aantrekkelijke pagina aan, deel berichten, reageer en communiceer met je doelgroep. Als zij dan actief gaan reageren en je berichten doorsturen kan het bereik erg groot zijn.

2.      Schrijf je in bij een online platform

Er zijn online platforms waar opdrachtgevers freelance opdrachten plaatsen en freelancers daarop kunnen reageren. Deze platforms zijn vaak gericht op een bepaald vakgebied. Als freelancer schrijf je je in, maak je een profiel aan en kun je je opgeven voor de freelance opdrachten die worden aangekondigd. De opdrachtgever kiest dan uiteindelijk een freelancer uit om verder mee te gaan. Het voordeel van deze platforms is dat je van de opdrachtgevers ook een score krijgt en je zo een reputatie opbouwt. Hoe beter je score, hoe groter de kans dat je voor andere opdrachten wordt uitgekozen. Het is een perfecte manier om het balletje aan het rollen te krijgen.

3.      Marketing

Een laatste manier om aan freelance opdrachten te komen is door reclame te maken voor jezelf en je bedrijf. Maak een samenvatting van je unique selling points, maak een nauwkeurige omschrijving van je doelgroep en ga ze benaderen. Dat kun je doen door online reclame te maken, maar ook door een website op te zetten, door een mailgroep te onderhouden en door online brochures rond te sturen. Vertel je doelgroep wat ze missen en hoe jij dat gat kan vullen. Zou je hier eerst geen opdrachten aan overhouden, dan zorg je in ieder geval voor meer bekendheid en blootstelling.

Categorieën: Overig

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *