3 Tips om jouw bedrijfsafval beter te scheiden

Gepubliceerd door Admin op

Afval scheiden is in de meeste huishoudens een gewoonte geworden, echter wordt het op de werkvloer nog wel eens vergeten. Vanuit de overheid zijn alle bedrijven in Nederland verplicht om zakelijk afval te scheiden en verantwoordelijk te zijn voor de afvalinzameling van hun afval. Echter wordt de helft van het bedrijfsafval afkomstig van winkels en kantoren nog niet gerecycled. In dit artikel geven we 3 tips om het bedrijfsafval binnen jouw bedrijf beter te scheiden.

Tip 1. Bedrijfsafval in kaart brengen

Als je het zakelijk afval wilt scheiden is het essentieel om eerst de hoeveelheid en verschillende afvalstromen in kaart te brengen. Analyseer je bedrijfsafval en krijg een beter beeld van de soorten en hoeveelheid afval dat je produceert. Produceert jouw bedrijf veel papier/karton als afval? Wellicht zit er nog te veel papier en karton bij je restafval wat zorgt voor hogere kosten. Door de hoeveelheid en soorten afval in kaart te brengen weet je ook direct welke (en hoeveel) containers je nodig hebt. Lees meer over containerverhuur op Bedrijfsafval.nl

Tip 2. Strategische plek voor containers

Als je weet hoeveel en welke soorten afval je als bedrijf produceert dan is het belangrijk om verschillende afvalcontainers te huren. Ben je er bijvoorbeeld achter gekomen dat er veel papier, glas en plastic tussen het restafval zit? Zorg dan voor drie verschillende containers. Het is van belang om deze containers op een centrale plek te zetten en duidelijk aan te geven welk soort afval in welke container moet. Het huren van afvalcontainers hoeft overigens helemaal niet duur te zijn. Zo kan je bij Bedrijfsafval.nl een goedkope container huren. 

Tip 3. Verwijder prullenbakken onder bureaus

Staan er bij jou op kantoor nog persoonlijke prullenbakken onder de bureaus? Weg ermee! Vaak hebben de prullenbakken onder het bureau maar één optie, namelijk restafval. Alle prullenbakken bij elkaar zorgt voor een flinke hoeveelheid restafval. Verwijder dus de prullenbakken onder bureaus, zodat je werknemers op een centrale plek hun afval kunnen scheiden. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je werknemer is het goed om af en toe te bewegen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *