Narrowcasting als professionele toepassing

Gepubliceerd door zakelijkenactueel op

Op te bepalen hoe je narrowcasting, ook wel digital signage genoemd, professioneel kan toepassen in jouw bedrijf is het belangrijk om te begrijp wat het is en wat je er mee kunt doen. Narrowcasting is de laatste jaren sterk in opmars als een nieuwe vorm van digitale interne communicatie. Bij digital signage worden er schermen ingezet om dynamische inhoud weer te geven. Dit is eigenlijk een vervanging voor fysieke posters, printjes en bordjes die alleen maar statische inhoud kunnen weergeven. 

Het is dus ook niet alleen een stuk efficiënter, maar op den duur ook goedkoper. Een bordje of poster moet je constant vervangen, terwijl je op een digitaal scherm eenvoudig digitaal de inhoud ervan aanpast.

Het bestaat, zoals je hierboven misschien al hebt kunnen lezen, uit twee componenten. Een softwarecomponent en een hardware component. Het softwarecomponent bestaat uit het programma dat nodig is om het digitale communicatiemiddel te besturen. Het hardwarecomponent bestaat uit de schermen die worden gebruikt om de beelden te kunnen tonen. Dit kunnen kleine schermen zijn die speciaal zijn ontwikkeld voor deze vorm van communicatie, maar vaak worden er gewoon televisieschermen gebruikt van allerlei merken. Kortom, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

Verschillende sectoren

Een aantal jaar geleden was deze nieuwe vorm van communiceren voor veel bedrijven nog te duur. De kosten van digitale schermen was nog dusdanig hoog dat veel bedrijven deze overstap nog niet wilde maken. De ontwikkeling op het gebied van LCD-, plasma- en LED-schermen heeft dit sterk veranderd. Daarom is narrowcasting-software voor veel bedrijven een stuk aantrekkelijker geworden. Hieronder staan een aantal sectoren waar hier veel gebruik van wordt gemaakt voor je op een rijtje:

  • Entertainment

In de entertainment sector wordt digital signage vooral voor het creëren van spanning en sfeer. Denk hier bij aan bijvoorbeeld casino’s. 

  • Transport

Op trein- en metrostations en vliegvelden wordt het gebruikt om informatie over aankomst- en vertrektijden weer te geven. Ook wordt het op deze locaties veel gebruikt voor reclame-uitingen voor winkels en restaurants. 

  • Banken

Bij banken wordt er veel gebruikt gemaakt van narrowcasting. Hier wordt er informatie over beurskoersen en informatie over producten op de schermen weergegeven. Ook worden de schermen op grote schaal ingezet voor branding. 

  • Retail

In veel winkels wordt er veelvoudig geïnformeerd over speciale aanbiedingen op de schermen en worden ze ook veel gebruikt voor een stukje branding.

  • Scholen

Scholen hebben met deze nieuwe techniek talloze nieuwe mogelijkheden om interactief te communiceren met studenten. Waar een poster, die er vaak voor langere tijd hangt, na verloop van tijd over het hoofd wordt gezien 

  • Zorg

In de zorg worden de schermen vooral veel ingezet als vermaak in de wachtkamer, maar ook als reclamemogelijkheid voor farmaceutische bedrijven.

Interne communicatie

Digital signage kan door organisaties als intern communicatiemiddel worden ingezet richting de medewerkers. Dit kunnen bijvoorbeeld boodschappen zijn die aanzetten tot presteren of boodschappen die de werkmoraal verhogen. Ik werkomgevingen die luidruchtig zijn kan narrowcasting ook dienen als een vervanger van de intercom. Ook roosterwijzigingen en veiligheidsinformatie kan op deze manier duidelijk gecommuniceerd worden met werknemers.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *