Hoe Big Data het speelveld van Marketing verandert

Gepubliceerd door zakelijkenactueel op

In Marketing is altijd zoveel mogelijk geprobeerd om data te gebruiken voor analyses en onderzoeken. Vroeger was dit echter veel moeilijker en werd data op jaarlijkse basis gebruikt. Een bekend voorbeeld hiervan is het Bass Diffusion Model waarmee sociale netwerken geanalyseerd kunnen worden. Deze komt uit 1969 en gebruikt daarom ook jaarlijkse data, die het toch best goed doet. Tegenwoordig is data veel beter te bereiken. Wat kunt u hier eigenlijk mee?

Data vroeger en data nu

Zoals in de inleiding werd verteld, was data vroeger lastig te verkrijgen en hierdoor werden er vaak verkeerde inzichten uit deze data gehaald. In de pioniersjaren van het internet, werd er steeds meer bijgehouden en steeds meer ‘getracked’. Elke stap die bezoekers maken op een website wordt geregistreerd. Hier kunnen weer inzichten worden gehaald. Bedrijven beginnen Google Analytics te gebruiken om nieuwe inzichten op te doen. Tegenwoordig is data eindeloos. Je ziet de bomen door het bos niet meer. Er is steeds meer, steeds sneller en steeds meer varianten aan data. Ook kan niet alle data meer opgeslagen worden. Daarom moet er onderscheid gemaakt worden tussen verschillende typen data

Waardevolle data voor iedereen

Data moet niet alleen nieuwe en waardevolle inzichten voor een bedrijf geven, maar het moet ook waardevol zijn voor de klant. Op het moment dat deze data niet eerlijk wordt verkregen en puur voor eigenbelang wordt gebruikt, kan dit misgaan. Het bekendste en meest actuele voorbeeld hiervan is het Facebook-Cambridge analytica schandaal. Hierbij werd de privacy van oneindig veel mensen geschonden en hier is Facebook hard op afgerekend. Op het moment dat de data niet alleen voor een bedrijf interessant is, maar ook voor de klant dan is er sprake van een win-win situatie. De klant krijgt interessante aanbiedingen en een bedrijf profiteert hier ook zeker van. Er zit alleen een ethisch limiet aan deze kwestie. De data moet wel eerlijk verkregen worden natuurlijk.

Het creëren van waardevolle data

Naast het verschil tussen ongestructureerde en gestructureerde data moeten we ook andere overwegingen maken. De data moet van verschillende bronnen komen! Zo is het mogelijk om het weer en de verkopen van een bepaalde categorie van je webshop bij elkaar doen. Hier kan je een aantal simpele statistische analyses mee uitvoeren. Hieruit kan je concluderen of er daadwerkelijk sprake is van een verband tussen bijvoorbeeld de temperatuur en je verkopen. Hier kan op ingespeeld worden door bijvoorbeeld advertentie-uitgaven op temperatuur aan te passen. Dit is de meerwaarde van de big data die in onze schoot wordt geworpen. Hier moet echter wel een sterke strategie achter zitten, moet de juiste data worden gebruikt, heb je de juiste mensen nodig en moet het waardevol voor het bedrijf en de klant zijn!

Bekijk ook onze andere artikelen op het gebied van marketing. Wellicht kunt u hier nieuwe informatie op doen om de marketing van uw bedrijf tot het volgende niveau te brengen!


0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *